maly-szlak-beskidzki-kiczera-z-widokiem-na-gore-zar
|||

Mały Szlak Beskidzki – mała wielka przygoda

Chociaż po górach chodzimy już od ponad 10 lat, to nigdy nie przeszliśmy szlaku średnio czy długodystansowego. Do tej pory zwiedzaliśmy góry kwaterując się w jednym miejscu na kilka dni i stąd rozpoczynaliśmy nasze wędrówki. Jednak przyszedł taki moment, że chcieliśmy spróbować prawdziwego wędrowania, z dużym plecakiem, przemieszczając się z jednego punktu do drugiego. Zbliżała się majówka, a my mieliśmy do dyspozycji cały tydzień. Przyszedł czas na zaplanowanie trasy…

Musimy przyznać, że Beskidy to góry, które są dla nas jeszcze nieodkryte. Poza szczytami zaliczanymi do Korony Gór Polski, nie mieliśmy okazji bliżej ich poznać. I właśnie dlatego zależało nam tak bardzo na wyjeździe w ten rejon Polski. Początkowo wybraliśmy Beskid Śląski i zaplanowaliśmy bardzo dokładną trasę, nie pomijając najważniejszych atrakcji tego pasma górskiego. Jednak doszliśmy do wniosku, że w tak gorącym okresie, jakim jest majówka, możemy mieć problem z noclegami w schroniskach. Ponownie mapy poszły w ruch i padło na Mały Szlak Beskidzki.

Idealnie wpasował się w nasze założenia:

• odpowiednia długość na kilka dni wędrówki,
  • mniej znany, a to oznaczało, że mogliśmy liczyć na spokój i ciszę na szlaku,
  • dawał nam możliwość bliższego poznania Beskidów,
  • a co najważniejsze, mieliśmy szansę sprawdzić czy takie wędrowanie nam się spodoba,

Nie mogliśmy postąpić inaczej, jak spakować plecaki i ruszyć w drogę…

Mały Szlak Beskidzki – kilka informacji

• Mały Szlak Beskidzki to górski szlak pieszy o długości 137 km, który przebiega przez województwo śląskie oraz małopolskie.
  • Prowadzi przez trzy pasma górskie: Beskid Mały, Beskid Makowski i Beskid Wyspowy.
  • Można powiedzieć, że jest uzupełnieniem Głównego Szlaku Beskidzkiego, ponieważ MSB obejmuje pasma górskie, które zostały pominięte w GSB.
  • Znakowany jest kolorem czerwonym.
  • Najwyższy punkt na MSB to Luboń Wielki 1022 m n.p.m.
Salamandra plamista na szlaku

Skąd Ruszać na Mały Szlak Beskidzki?

Mały Szlak Beskidzki rozpoczyna się w Bielsku-Białej Straconce, a kończy na szczycie Lubonia Wielkiego w Beskidzie Wyspowym. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby wędrować  w odwrotnym kierunku: z Lubonia Wielkiego do Bielska-Białej. I my właśnie tę drugą opcję wybraliśmy (z pewną modyfikacją, o której wspominamy w relacji). Było to związane przede wszystkim z dogodniejszym dla nas dojazdem do Rabki-Zdroju. Jednak to jaki kierunek marszu wybierzemy, zależy tylko od nas i od naszych preferencji.

Ile czasu potrzeba, aby przejść Mały Szlak Beskidzki?

Optymalna ilość czasu jaką trzeba poświęcić na Mały Szlak Beskidzki to 5-6 dni. Wtedy można trasę podzielić na niezbyt męczące odcinki i cieszyć się górami. Jednak są osoby, które ten szlak pokonują nawet w 3 dni albo jeszcze krócej. Wszystko zależy od kondycji, od tego na czym tak naprawdę nam zależy: czy na szybkim pokonywaniu odległości, czy na wędrówce i doświadczaniu piękna gór. Pewnie jesteś ciekawy ile nam zajęło przejście szlaku. Wędrowaliśmy sobie spokojnym tempem przez 7 dni. I zapewne teraz się zastanawiasz dlaczego tak długo, skoro napisaliśmy, że optimum to 5-6 dni. Już wyjaśniamy: po pierwsze to był nasz pierwszy dłuższy tegoroczny (czyli w 2019 r.) wyjazd w góry i nie chcieliśmy, aby nasza przygoda skończyła się przedwcześnie. Po drugie zależało nam na tym, żeby maksymalnie wykorzystać urlop, a po trzecie nie chcieliśmy się nigdzie spieszyć, dzięki czemu mogliśmy cieszyć się górami.

Mały Szlak Beskidzki - trasa i nawigacja

Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, wybierając się na Mały Szlak Beskidzki mamy do pokonania ok 137 km, gdzie suma podejść to 5423 m, natomiast suma zejść 6015 m. Poniżej przedstawiamy dokładny przebieg trasy od Lubonia do Bielska-Białej Straconki.

Szlak jest bardzo dobrze oznakowany i ani razu nie zdarzyła nam się sytuacja, gdzie mielibyśmy wątpliwości, którą drogę wybrać. Korzystaliśmy z tradycyjnych map papierowych, a także z aplikacji w telefonach. Pierwszą z aplikacji była mapa-turystyczna.pl w wersji płatnej – mogliśmy korzystać z map offline, co jest bardzo przydatne, gdy nie ma zasięgu (oczywiście wersja bezpłatna też nam się sprawdzała), a druga chyba jeszcze fajniejsza to mapy.cz, autorstwa naszych południowych sąsiadów.

Mały Szlak Beskidzki - noclegi

Miejsca noclegowe, które mieliśmy na trasie MSB rezerwowaliśmy z wyprzedzeniem przez booking.com. Spać można w kwaterach prywatnych, pensjonatach, schroniskach czy chatkach studenckich lub w namiocie. Poniżej zamieszczamy listę miejsc, w których mieliśmy przyjemność nocować:

1. Rabka Zdrój, Zaryte 13 – Madohora Słońce Ośrodek Konferencyjno-Wczasowy – spędziliśmy tutaj pierwszą noc po przyjeździe do Rabki
  2. Mszana Dolna – „Jak u Mamy” ul. Stalowa 35
  3. Kasina Wielka- Agrorelax Kasina Wielka 548
  4. Stryszawa – Agroturystyka Seroczyński, Stryszawa 783c
  5. Chatka na Potrójnej – świetnie miejsce, w którym można poczuć niesamowity klimat
maly-szlak-beskidzki-chatka-na-potrojnej
Chatka na Potrójnej

Mały Szlak Beskidzki - etapy i realcje

Trasę podzieliliśmy sobie na 7 części i każda z nich jest lub będzie opisana, a zaczynamy od Dnia 0.

1. Luboń Wielki – Mszana Dolna (plus dojście z Rabki-Zdrój Zaryte)